LindaCuba.reismee.nl

Van de sneeuw in de zon...

Zondag in alle vroegte door de sneeuw naar Schiphol gereden.Met pa en ma nog een bakkie koffie gedronken waarna het tijd was om de gate op te gaan zoeken. Het boarden begon op tijd en we zaten met zijn allen keurig optijd klaar voor vertrek. Helaas duurde het nog bijna 2 uur voordat het vliegtuig “de-iced” was (van de sneeuw ontdaan) en we echt konden vertrekken. De wind stond de goede kant op waardoor we de vertraging ruimschoots hebben ingelopen en om 13.00 uur Cubaanse tijd zette ik voet aan Cubaanse grond. De douane en immigratieformaliteiten vielen alleszins mee. Buiten stond de reisleider Yuri al te wachten. We kregen nog voldoende tijd om euro’s voor CUC te wisselen aan het wisselkantoor voordat we de twee uur durende rit van Varadero naar Havana begonnen. Onderweg maakten we nog een tussenstop en uiteindelijk kwamen we rond 5 uur in het hotel aan. Ik reis met een gezellige groep van 21 mensen en ben niet de enige die alleen reist. Het inchecken duurde wat langer dan gepland omdat de kamers niet klaar waren. Uiteindelijk had iedereen van de groep om kwart voor 6 de sleutel en reden we even na 6-en weer de stad in om een hapje te eten. We zitten in een leuke zaak, uiteraard met live muziek. Het eten is niet heel bijzonder, maar mijn stuk varkenssteak smaakt prima en werd geserveerd met wat rijst, een bonenprutje en wat salade.

De volgende dag begon met een heel uitgebreid ontbijtbuffet. Om 9 uur vertrokken we in een stuk of 11 Coco’s. Een kruising tussen brommertjes en fietstaxi’s. Een leuk ritje door de stad Havana dat eindigt op het Plaza Central. Daar even kort rondgekeken waarna de bus ons naar teatro Americano heeft gebracht voor een 2 uur durende salsa les. Na de les rijden we met de bus naar Oud-Havana waar we met de reisleider een wandeling maken door de straatjes en over pleinen, met mooie oude panden in Koloniale stijl. De wandeling eindigde bij een binnentuin met een terras waar we een heerlijk broodje konden bestellen. Ik had een broodje tonijnsalade, heerlijk. Na de lunch reden we met de bus terug naar Plaza Central waar we anderhalf uur vrijetijd hebben. Ik ben alleen op pad gegaan en ben eerst aan de ene kant van het park de winkelstraat uitgelopen en daarna aan de andere kant. Ze hebben in Cuba geen winkelstraten die we in Nederland kennen. De Cubanen hebben voedselbonnen voor de dagelijkse boodschappen en voor de luxe producten moeten ze hard sparen. De winkels liggen dan ook niet bepaald vol met non-food artikelen.

Mijn eerste indruk van Cuba is dat alle clichés waar zijn. Er rijden heel erg veel oldtimers rond, oude Amerikaanse auto’s en ook heelveel lada’s. Blijft vanaf het vliegveld tot en met de tweede dag geweldig om te zien.

ma en pa

Leuk om je eerste ervaringen in Cuba te lezen. Ben benieuwd hoe je nu de salsa danst. Laat het even zien als je weer terug bent. De auto's op de foto zijn prachtig, zoals verwacht. Hoe is de koffie? En de sigaren? Groeten en tot de volgende blog.

marije

Wat een avontuur weer! Heel veel plezier!

Susanne

Laat ons maar lekker meegenieten met die mooie foto's van je! En heel veel plezier gewenst :)

Testmanager

Ik wil meer avonturen van je lezen en foto's zien, maar tot op heden ......
Internetproblemen of een writersblock door de vele rum, salsa dansen en havanna's?

Linda

De nieuwe verhalen en Foto's staan klaar om geplaatst te worden, maar het is de laatste dagen nog niet gelukt met laptopje verbinding te krijgen.... Nog even geduld ;-)