LindaCuba.reismee.nl

Trinidad, Santi Spiritus en Camaguey

Het is alweer maandag en mijn tweede week begint in het dorpTrinidad. Omdat de wegen vandaag in de loop van de ochtend worden afgeslotenwegens een wielerronde vertrekken we een uur eerder dan oorspronkelijk geplandwaardoor we om kwart voor 9 al in het centrum van Trinidad zijn. Het museo Historico opent om 9 uur en we gaan als eersten naar binnen en kunnen er nogrustig rondkijken, een oud huis wat nu als museum is ingericht. Omdat het nogrustig is kunnen we ook de smalle wenteltrap opklimmen voor een mooi uitzichtover de stad. Na dit bezoek wandelen we met de hele groep nog verder door destraten van Trinidad. Aan een pleintje speelt een leuk bandje en aan datzelfdepleintje ligt ook een restaurantje Don Pepe waar we met zijn allen een kopkoffie drinken. We hebben na de gezamenlijke wandeling nog 2 ½ uur vrije tijd.Ik loop nog wel even mee naar een sigarenverkoper, die letterlijk vanuit deslaapkamer sigaren verkoopt. Ik koop uiteindelijk niets en wandel op mijn dooiegemak langs de souvenirkraampjes. Ook breng ik nog een bezoekje aan de grotekerk en ik slenter verder over de met kasseien belegde straten. Tegen lunchtijdga ik naar een bekende bar, maar daar ziet het er niet gezellig genoeg uit omte lunchen. Als ik naar buiten loop kom ik Heather en Alan tegen uit mijn groepen we besluiten met zijn drieën in een staatsrestaurant te gaan lunchen. Ditbleek erg leuk en gezellig te zijn. We nemen allemaal een enorme pizza met ham,kaas, champignons en tonijn en ze gaan alle drie schoon op. Heerlijk was dat.We lopen gezamenlijk nog een paar straten door totdat we bij de afgesprokenverzamelplek komen en we rond kwart over twee Trinidad verlaten en koers zettennaar Sancti Spiritus. Onderweg brengen we nog even een bezoekje aan de97-jarige oma van onze buschauffeur. We zijn allemaal welkom in haar kleinewoonkamer: mijn woonkamer is klein maar er is plaats voor iedereen, zegt ze.Vanuit Trinidad zwaaien we in een paar dorpen verderop nog naar de broer en hetnichtje van onze chauffeur en aan het einde van de middag bereiken we ons hotel.Het restaurant van het hotel laten we op advies van onze reisleider linksliggen (slechte kwaliteit) en met zijn 21-en eten we aan een lange goedverzorgde tafel bij Pedro die lam als specialiteit voor ons heeft klaargemaakt. Het is een lange en heel gezellige avond.

De volgende dag bekijken we Sancti Spiritus na een heelsober ontbijtje. Het centrum is niet groot, maar vanaf een mooie kerk lopen wenaar de oudste brug van Cuba, de Yayabo brug. Via een ander pleintje met eenkerk lopen we door een winkelstraat heen naar het wapenplein waar we in hotelPlaza een kop koffie in een binnenplaatsje drinken. We hebben dan nog een halfuurtje over waarin ik nog een rondje maak over het wapenplein en door dewinkelstraat om via een ander zijstraatje bij de bus uit te komen. We hebbennog een stuk te rijden. We stoppen na ruim een uur bij een wegrestaurant waarik een boek over Cuba koop. Na weer ruim een uur rijden is het tijd om telunchen, we stoppen weer bij een vergelijkbaar wegrestaurant. Rond 16.00 uurbereiken we Camagüey. Hier maken we een stadstour met fietstaxi’s. Heel leuk, werijden van plein naar plein waar we steeds even uitstappen om rond te kijken. Zo zien we een oud plein met een klein marktje met souvenirs. We zien hetwapenplein met een oude kerk, we stoppen bij een theater die heel mooi is gerestaureerd.Begin van de avond komen we in het hotel aan, minder dan 2 sterren en het slechtste hotel van deze reis. We eten niet in dit hotel maar gaan met de helegroep terug naar het centrum voor een lekker menuutje (rundvlees, kip, vis ofgarnalen met rijst, bonensoep, salade en een bolletje ijs toe) in eenbinnentuin met live muziek en veel andere groepen. We zingen en deinen gezelligmee met de muziek en worden wat vreemd aangestaard door de andere groepen….

Reacties

Reacties

Ma

Heel kleurrijke foto's allemaal. En lekker eten zo te lezen, gezellig met de live muziek. Dat kun je wel overlaten aan de Cubanen, lijkt mij.

Heather

Het was super gezellig met Linda bij de lunch. Trinidad was ook voor mij een van de leukste steden van de reis.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!