LindaCuba.reismee.nl

Bayamo en Santiago de Cuba

Het is woensdag de 22e en ik start de dag met een vreselijk chaotisch en hectisch ontbijtbuffet. Met moeite vind ik een leeg plekje en omdat de omeletten en de eieren vers worden gebakken lijkt dat de meest veilige optie. We hebben een lange rit voor de boeg. Na twee uur rijden stoppen we voor de koffiepauze en nog eens anderhalf uur later komen we aan in het plaatsje Bayamo. Voordat we gaan lunchen bekijken we het wapenplein en de kerk daar vlakbij. We eten een lekker broodje in een hotel aan het plein waar een muzikant zorgt voor de muzikale omlijsting. Na de lunch hebben we nog een half uurtje de tijd om zelf rond te kijken. Ik loop eerst met Ellie en Ellie langs een marktje en door de winkelstraat, ik raak ze ergens bij een winkel kwijt en sluit me bij Marleen en Peter aan. Bijna aan het einde van de straat keren we om en komen we bijna iedereen van de groep tegen en lopen gezamenlijk terug. In de casa de Trova (huis van de troubadour) worden we onthaald door een muziekgroep. We worden geacht mee te dansen en tussen het dansen door spelen ze wat nummers voor ons. Ik koop een CD en tegen half 4 rijden we Bayamo uit op weg naar de basiliek El Cobre. Een grote kerk op een heuvel en in een klein dorpje waar de varkens niet te houden zijn. Na nog een goed half uur rijden komen we in het 5-sterren hotel Melia de Santiago in Santiago de Cuba aan. Een en al luxe. Er zijn diverse restaurants en ik besluit naar de pizzeria te gaan. Na mijn voorgerecht schuiven Marja en Sonja aan. Na het eten ga ik naar de bar op de 15e verdieping voor een cappuccino met uitzicht over de stad.

De volgende dag doe ik mij tegoed aan het heerlijke ontbijtbuffet. Ik had wel wat in te halen wat het ontbijt betreft. Het regent inmiddels en om 9 uur staan de bussen in de file om alle toeristen uit het hotel in te laden. We rijden naar het plein van de revolutie waar de herdenking van Fidel Castro heeft plaats gevonden. Hier staat een enorm beeld van een ruiter en soort van monument dat 23 messen voorstelt. Ook al regent het een beetje, enkelen van ons gaan toch even de bus uit om foto’s te maken en het van dichterbij te bekijken. We rijden verder naar de begraafplaats. Dit bezoek is niet inbegrepen maar we bezoeken de grote begraafplaats toch. Er staat een gedenkteken voor Fidel en verder ligt de familie Bacardi hier, verschillende oorlogshelden en een lid van de Bueno Vista Social Club. Het is inmiddels droog als we vervolgens uitstappen in het centrum van Santiago de Cuba. Hier lopen we via een lange winkelboulevard en via een paar zijstraten naar het wapenplein. Elke plaats in Cuba heeft wel een wapenplein. Een soort centraal punt in de stad. We drinken wat in een hotel op het dakterras met uitzicht op het plein en over de stad. Aan het plein staat ook de oudste kerk van Cuba uit 1522. Je zou het hem niet geven, het is mooi gerestaureerd. De volgende locatie waar we uitstappen is het Castillo el Morro, die we dan ook bezoeken. Helaas heb ik geen kaartje gekocht om foto’s te maken, verkeerde inschatting gemaakt. We sluiten de stadstour van Santiago de Cuba af met een boottochtje om een eiland in de baai. In de haven eten we nog een broodje waarna we aan het einde van de middag in ons luxe hotel terugkeren.

Reacties

Reacties

ma

Je danst wel vaak op deze reis.... Maar je hebt ook veel gezien weer deze dag, een leuk programma.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!